Společnost Toyota Peugeot Citroen Automobile Czech oznámila neauditované hospodářské výsledky za rok 2009. Tržby činily 51,821 miliard Kč a zisk před zdaněním 1,443 miliardy Kč. TPCA tak dosáhla obdobného zisku jako v předchozím roce. Tržby stouply o 5,8 % oproti 49 miliardám v roce 2008, kdy silná koruna snížila tržby o 4 % ve srovnání s rokem 2007.

Průměrná mzda za loňský rok dosáhla 30.800 Kč, na dělnických pozicích pak 26.800 Kč. Mzdové tarify se zvýšily o 2 %. Růst průměrné tarifní mzdy pozitivně ovlivnila i výše firemního bonusu vypláceného na základě výsledků společnosti v loňském roce a mimořádné směny, což znamenalo celkový meziroční narůst mezd o 5,7 %. Počet zaměstnanců TPCA se loni mírně zvýšil na necelých 3.600 lidí.

"Přestože automobilový průmysl včetně našich mateřských společností těžce zasáhla hospodářská krize, prodej našich modelů v loňském roce byl dobrý," prohlásil prezident firmy Satoši Tačihara. TPCA loni vyrobila 332.489 vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroen C1, což představovalo meziroční nárůst o 2,5 %. Automobilka tak dokázala navýšit objem výroby čtvrtým rokem po sobě.
 
I letos, ve kterém slaví 5 let od zahájení produkce, počítá TPCA opět s výrobou nad 300 tisíc kusů vozidel, což je prakticky naplněná roční kapacita výroby. Naprostý strop je po opatřeních z konce loňského roku 340 tisíc kusů vozidel ročně. "Pro letošní rok si netroufáme odhadnout jak se bude trh s malými vozy vyvíjet. Prodeje našich automobilů mohou růst, avšak připraveni musíme být i na možnost, že jich letos vyrobíme méně než v uplynulém roce," řekl dále Satoši Tačihara.

Viceprezident pro výrobu Jiří Černý potvrdil, že se již intenzivně připravují následovníci nyní vyráběných aut. Ještě dříve než budou představeny, se však pod kapotu současných vozů dostane nový, ještě úspornější motor, než je současný benzinový tříválec. Ten je přitom ve své kategorii stále počítán mezi nejlepší agregáty světa. "Bude to už velice brzo," sdělil pro Aktuálně.cz Jiří Černý. meč


Jiří Černý. Foto - archiv TPCA