JIŘÍ PETRBOK / PITVA DRAKA
14.01.28.03.
VÝSTAVA OBRAZŮ. Způsob Petrbokovy práce naplňuje intuitivní senzibilita, syrová
neefektivnost a výrazová spontánnost, kterou nejednou násobí gestický,
automatický zásah rytí a škrabání do povrchu sololitových desek, jež
používá. K myšlenkovému - až meditativnímu - soustředění napomáhá téměř
monochromní barevnost, v níž převažují černě, šedé a zemité okry.
(viz heslo - Encyklopedie českého výtvarného umění - Mahulena Nešlehová)
Petrbokovo dílo druhé poloviny devadesátých let je prostoupeno
přítomností hmatatelného pocitu frustrace z reálného života. Nabízejícím
se defenzivním řešením je pak vytváření vlastní reality s jinými
iracionálními zákonitostmi. Potenciál tvůrčí imaginace exploduje v
předkládanou změť nejrůznějších dějových linií, jimiž se ubírají jeho
postavy. Iracionalita výjevů se rozvíjí ze základního motivu postav
převzatých z fotografií, reprodukcí z časopisů a novin nebo z erotických
magazínů. Postavy nebo jejich části jsou vytrženy z jejich původního
prostředí a přenášeny do jiného, zajímavějšího nebo "vhodnějšího". K
ústřednímu motivu tvoří obrazová plocha zdánlivě nezávislé pozadí -
klidné nebo naopak dramatické podle chtěné povahy zobrazované situace. -
Kromě krátkodobého návratu k užívání plátna jako podkladu malby v pol.
90.let v případě několika obrazů imitujících jakoby xeroxové kopie (Žena
s oslem, Muž se slepicí, aj.) je barva nanášena obvykle na sololitový
podklad. Od počátku 90.let až do současnosti je všem dílům společné
užití kombinace malby olejem či akrylem, frotáže a nástřiku barevných
ploch spreji v jasných tónech. - Počínaje rokem 1996, Petrbok
rozpracovává téma sexuálních masek a transsexuálních postav (cyklus
Masky, 1996-97; Velká matka, 1998).
Sociálně kritický rozměr zaznamenáme u děl z roku 1997 z pozoruhodné
komornější série animálních personifikací a sociálních šklebů, dovršené
monumentálně pojatým vampyrickým portrétem. Bezpochyby jsou autorovou
reakcí na změny v současných společenských vztazích - na projevy
atavismu, agresivity či sociálního a ekonomického vampirismu, skrytého
pod selankovitým povrchem. Ve výřezech siluet tvorů v barevných
pastelových foliích nalepených na sklo se objevují v prostorovém odstupu
jejich "reálné" tváře. Při nabízené možnosti nahlédnout do hlubin
autorského subjektu, vnímáme Petrbokovy malby nejen jako uměleckou
výpověď, ale i jako další příspěvek k poznání světa. Od roku 1988 působí
jako pedagog AVU v Praze, původně jako odb.as. ateliéru kresby Jitky
Svobodové, nyní jako vedoucí ateliéru.