Bude v Kolíně moderní asfaltovna?

Nadnárodní stavební korporát oznámil svůj investiční záměr

KOLÍN, 25. leden – Na úřední desce města Kolína byl veřejnosti představen úmysl investovat v sousedství lesoparku Borky velké peníze do vybudování nové asfaltovny. Záměr, v plném znění umístěný na informačním portálu EIA se oficiálně jmenuje „Modernizace Emulzní a modifikační stanice“. Pojďme si tento projekt pro občany srozumitelněji představit.

Celý projekt sleduje několik cílů. Především má dojít k zvýšení současné skladovací kapacity horkých asfaltů přibližně 10-ti násobně. Plánovaná skladovací kapacita je cca 30x 25m plaveckých bazénů po okraj naplněných vodou, zde se však nebude skladovat voda, ale především horký asfalt, který je hořlavou látkou IV. třídy nebezpečnosti, a proto se musí po silnici dovážet ve speciálních cisternách v takzvaném režimu ADR (Accord Dangereuses Route - Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí). Záměr nepředpokládá využití železniční či lodní dopravy, takže veškerý nebezpečný náklad se bude transportovat po silnici Veltrubská buď od Kolína anebo od Veltrub. Zátěž silniční sítě bude v řádu necelých deset tisíc těžkých nákladních vozidel za rok.

Dále investor zamýšlí navýšení roční výroby na trojnásobek současného stavu, celkem tedy 65.000 tun asfaltových produktů ročně (130x plavecký bazén) a k tomu se plánuje nový zdroj emisí, a to mísírna kamenné drtě s kapacitou 15.000 tun ručně. Při propočtech očekávané dopravy je třeba tato čísla zdvojnásobit, protože co se odveze jako prodaný výrobek, to se předtím doveze jako nakoupený polotovar.

Protože výrobní proces je dle posudku EIA zpracováním polotovarů za horka mixováním či takzvaným homogenizováním, vznikají tím dle posudku toxické a při určité koncentraci výbušné takzvané „odplyny“, které má pořešit nově vyprojektovaná spalovna 1,5MW s 20m komínem. Posudek oznamovatele zmiňuje ze vznikajících odplynů především sulfan (H2S), lidově řečeno sirovodík, který se v přírodě uvolňuje při sopečné činnosti. Je prudce jedovatý, i v menších dávkách může způsobit smrtelné otravy, jeho účinky jsou podobné jako u kyanovodíku. Rozpuštěním ve vodě, vzniká kyselina sulfanová, známá pod názvem sirovodíková. Pravděpodobně proto oznamovatel navrhuje provedení spalovny ze „superslitin“. Vedle magmum bazénů pro horké asfalty se v provozu dále mají skladovat kyselina chlorovodíková, kyselina fosforečná, fluxant, aminy, polymery, síra a další výčet materiálů raději ukrytých pod obchodními názvy (viz posudek). Pro doplnění informací je třeba poznamenat, že toxické odplyny jsou přítomny v proměnných koncentracích již v dovážených polotovarech (zejména horký asfalt), a s těmito polotovary parkují mnohé cisterny přes noc na odstavné ploše u Hráďo I, aby řidiči splnili zákonné požadavky AETR, doby odpočinku a spánku po náročné cestě a před náročnou cestou.

Jak již bylo zmíněno výše, doprava těžkých nákladních vozidel (TNV v režimu ADR) vzroste úměrně plánované kapacitě na tisíce a tisíce TNV ročně, proto se jeví logická a praktická myšlenka v rámci záměru nově vybudovat v areálu vedle lesoparku také novou čerpací stanici PHM, aby řidiči náklaďáků již neztráceli čas na další dlouhé cestě k zákazníkovi. Čas jsou peníze, a proto je potřeba s ním šetřit. Bohužel z posudku není zřejmé, kde řidiči budou přes noc parkovat, až se ráno otevře „krám“ (logicky by se mělo průběžně vyskytovat 3x více řidičů než dosud). Dosavadní praxe byla taková, že řidiči nocovali ve svých kajutách na odstavné ploše u jezera „Hráďo I“ vedle cyklostezky, jak jsme zmínili výše.
Tento záměr nové asfaltovny časově navazuje na loňský záměr stejného korporátu ve stejném areálu, který bez povšimnutí prošel systémem a tak je již hotovou věcí, že se bude navážet, drtit a třídit desetitisíce a desetitisíce tun stavebních materiálů všeho druhu, takzvaných "recyklátů".
Přestože oznamovatel v posudku ujišťuje, že veškerá rizika jsou „minimální a bezvýznamná“, tak stanovisko neziskového spolku Kolínská 14 k tomuto projektu vedle lesoparku bude negativní a navrhujeme korporátu nalézt „lepší místo pro byznys“. My (spolek Kolínská 14) budeme v lesoparku Borky prosazovat „lepší místo pro život“. Nebude to jednoduché, první krok hodláme učinit do 10. února, což je termín k připomínkám občanů a dotčené veřejnosti, které je nutné odeslat na ministerstvo životního prostředí. Věříme, že nebudeme sami, kdo zašle na ministerstvo svůj občanský postoj. Čím více připomínek, tím je logicky větší šance, že se tento pekelný, sírou provoněný projekt neuskuteční. Pokud termín propásneme, tak to již nebudeme mít ve svých rukách.

Materiály:
Odkaz na portál EIA s kompletním záměrem: https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MZP504?lang=cs&fbclid=IwAR2P2_CNjnqyFmMYwm0lSvA2-8LlxQ29f6fkO2iu-87D5hxSOwIerxpOuNA
nebo na http://www.mzp.cz/eia kod záměru MZP504

Adresa ministerstva pro zaslání připomínek:
Ministerstvo životního prostředí, Vršovická 1442/65, 100 10 Praha 10 nebo s kvalifikovaných elektronickým podpisem na posta@mzp.cz / datová schránka ISDS: 9gsaax4

Petice na https://www.petice.com/asfalt_kolin?fbclid=IwAR1UketHSzlEfvCl6tg2QyRyODqap6zTSeZrBw6-scNVwuCbK9-eJ9_Zmhg

Připojte se i Vy!

Více info www.kolinska14.cz ; facebook stránka: #potkameseukolina