Cestující, kteří pravidelně jezdí vlakem z Kolína na Prahu, důvěrně znají soupravy CityElefant. Šance na svezení modernější soupravou přijde nejdříve za 4 roky, kdy dojde ke změně dopravce na hlavních vlakových linkách na území Prahy a Středočeského kraje. Až do roku 2028 totiž trvá smlouva se stávajícím dopravcem, Českými drahami.
Rada Středočeského kraje a Rada i Zastupitelstvo hl. m. Prahy letos v únoru vypsaly obří veřejnou zakázku (za 142 miliard korun) na železničního dopravce, který bude železniční linky ve Středočeském kraji provozovat od roku 2029 následujících 30 let. Nové vlaky by měly být nasazeny na 6 tratí ve středních Čechách a mezi nimi jsou i dvě linky projíždějící Kolínem - linka S1 (Praha – Poříčany – Kolín) a linka R41 (Praha – Poříčany – Kolín – Kutná Hora).
Podmínkou zakázky je pořízení minimálně šedesáti nových velkokapacitních elektrických jednotek EMU 400 s kapacitou nejméně 380 míst k sezení. Ty by měly nabídnout více místa, pohodlí, klimatizaci, bezbariérovost, dostatečně velké prostory pro kočárky a jízdní kola i funkční internetové připojení. Protože objednání a výroba jednotek trvá 5 let, byla zakázka vypsána v pětiletém předstihu.
Termín pro podání předběžných nabídek byl stanoven na 28. května a od té doby probíhají detailní jednání s účastníky, kteří splnili kvalifikační požadavky (ARRIVA, České dráhy a RegioJet). Původní předpoklad podání konečných nabídek do konce roku 2025 se ale s ohledem na celkovou složitost ukázal jako nereálný a tak zadavatelé rozhodli o posunutí termínu až do poloviny května 2026.


